Bestill dekkhotell

Dekktips

Derfor er det lurt å lagre dekkene på dekkhotell

Stadig flere velger å oppbevare dekkene på et dekkhotell når de ikke er i bruk. Dette er fordelene.

– Vi har hatt dekkhotell her siden oppstarten i 1934, men de siste åra har populariteten økt veldig. Tidligere ble dekkhotell stort sett brukt av firmaer som ikke hadde plass til å lagre dekkene til alle firmabilene. Nå blir det benyttet av alle lag i befolkningen, forteller daglig leder ved Gummiservice, Tom Reinert Kristensen.

Det er det flere grunner til:

– Dekkene har blitt større og tyngre, og dermed vanskeligere å håndtere. Flere bor også i leiligheter med mindre lagringsplass, og ønsker ikke å la dekkene ta opp bodplass.

Optimale forhold

Når du oppbevarer dekkene dine på et dekkhotell av god kvalitet, kan du også være sikker på at de lagres under optimale forhold – det vil si mørkt, tørt og med jevn temperatur. Før lagring blir dekk og felger vasket, for å unngå korrosjon eller rust. Alt dette er med på å forlenge dekkenes levetid.

I tillegg kan du være trygg på at du kjører med dekk som er sikre.

– Vi kontrollerer alltid dekkene og felgene når vi får dem inn. Vi sjekker mønsterdybde og slitasjemønster, som kan avsløre tekniske feil, dekkskader eller feil lufttrykk. Må noe utbedres, får du beskjed i god tid, forteller kundeveileder Kim André Thorstensen.

Opplysningene om dekkene, inkludert plasseringen på dekkhotellet, lagres på bilens registreringsnummer, slik at det alltid er lett å finne fram til. Kundene kan også selv logge inn i systemet for å sjekke mønsterdybden. En fargekode forteller hvor mye brukstid som er igjen.

«Du kan være trygg på at du kjører med dekk som er sikre. »

Tyngre dekkskift

Oppbevarer du dekkene dine hos Skiftedekk.no, er dekkskift inkludert i prisen. Det setter mange kunder pris på. For i takt med at dekkene har vokst, har også jobben med å skifte dekk blitt vanskeligere.

– Du må ha en større jekk, noe nyere biler ikke leveres med lenger. Hullene inn til boltene på felgene er også blitt dypere, noe som gjør det mer kronglete å komme til. I tillegg har nyere biler elektroniske sensorer som må resettes, noe mange ønsker hjelp til, forteller Thorstensen.