Dekktips

Slik skifter du dekkene selv

Med disse ti rådene blir jobben enklere og resultatet best mulig.

Kontakt oss

Stadig flere velger å sette bort jobben med dekkskift. For i takt med at hjulene er blitt større og tyngre, er det også blitt mer komplisert å legge om til vinter- og sommerdekk.

Mange foretrekker likevel fortsatt å gjøre oppgaven selv. Kim André Thorstensen, kundeveileder ved Gummiservice i Larvik, har skiftet utallige dekk – og gir deg her oppskriften på et godt resultat.

  1. Finn et flatt og hardt underlag
    – Bilen skal stå helt flatt, slik at den ikke kan trille. Den skal også stå på asfalt eller betong, slik at jekken ikke synker ned i underlaget eller sklir.
  1. Løsne hjulmutrene før du jekker opp
    – Bruker du vanlig hjulvinde, må du huske å løsne hjulmutrene før du jekker bilen opp, slik at hjulet ikke går rundt. Hvis du bruker slagdrill, har ikke dette noe å si – da står hjulet stille uansett.
  1. Treff jekkfestet
    – Hvert hjul har et jekkfeste, hvor du skal sette jekken inn i. Det er viktig å treffe dette, for å unngå skader på hjulet. Sjekk instruksjonsboka di hvis du er i tvil om hvor jekkfestet er.
«Sjekk instruksjonsboka di hvis du er i tvil om hvor jekkfestet er.»
  1. Rengjør alle flater
    – Når du har tatt av hjulene, må du rengjøre alle flatene med en stålbørste. Slik får du bort bremsestøv, rust og annet smuss som har samlet seg der.
  2. Hold styr på mutrene
    – Noen dekk har samme mutter på vinter- og sommerdekk, mens andre har ulike. Forsikre deg om at du bruker de riktige.
  1. Sjekk sentreringsringen
    – Uoriginale felger har ofte større hull i midten for at de skal passe på flere modeller. Da brukes det en plastring rundt navet for å få felgene til å sitte – en såkalt sentreringsring. Sjekk at denne ikke sitter igjen på navet når du bytter hjul. Da går ikke hjulet ordentlig på, og du risikerer at det løsner.
  1. Smør gjengene
    – Hvis du har rust eller tørre gjenger, må du smøre dem med for eksempel WD40 eller CRC. Da bevarer du gjengene lengst mulig og får riktig moment når mutrene strammes. Gjengene på nyere biler har ofte et belegg som gjør at du ikke trenger å smøre dem.
  1. Stram mutrene riktig
    – Når du skal skru på dekkene igjen, skrur du først mutrene inn for hånd, før du drar til med riktig moment – det vil si ikke for stramt og ikke for løst. Bruker du en lang arm på hjulvinden, blir det ofte for stramt. Da kan boltene i verste fall ryke, eller det kan bli vanskelig å få dem av neste gang. Du finner riktig moment for din biltype i instruksjonsboka.
  1. Full riktig lufttrykk og nullstill lufttrykksensorene
    – Sjekk instruksjonsboka for å finne riktig lufttrykk for bilen din. På nyere biler er det også lufttrykksensorer som skal nullstilles etter at man har skiftet dekk. Noen har en knapp, mens på andre må du inn på et verksted for å nullstille. Også her er det lurt å konferere med instruksjonsboka dersom du er i tvil – eller ringe oss for å få råd og veiledning.
  1. Etterstram boltene
    – Dette skal gjøres når du har kjørt fem til ti mil.

God tur!

 

Vil du heller la eksperter gjøre jobben?